Příloha č. 2 Reklamační řád


Tento Reklamační řád je nedílnou součástí a přílohou č. 2 Obchodních podmínek e-shopu České pošty,s.p. www.postshop.cz(dále obchodní podmínky)

Tento reklamační řád upravuje v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“) a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, práva a povinnosti Podniku a Kupujícího v případech uplatnění práva Kupujícího z odpovědnosti za vady (dále jen „Reklamace“). Pro účely tohoto reklamačního řádu se Podnikem rozumí Česká pošta, s.p., se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99, Praha 1, IČO: 47114983, zapsaná v obchodním rejstříku Městského soudu v Praze, oddíl A, vložka 7565. Kupujícím se rozumí osoba, která s Podnikem uzavřela nebo uzavírá kupní smlouvu prostřednictvím internetové aplikace na portálu www.postshop.cz, a která je Spotřebitelem.

Práva z odpovědnosti Podniku za vady zboží ve vztahu ke Kupujícímu, který není Spotřebitelem, se řídí výlučně Občanským zákoníkem a obchodními podmínkami a úprava obsažená v tomto reklamačním řádu se v takovém případě neuplatní.

1. Práva z vadného plnění

A. Odpovědnost za vady

1.1. Práva a povinnosti Smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174b občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).

1.2 . Je-li předmětem koupě hmotná movitá věc, která je propojena s digitálním obsahem nebo službou digitálního obsahu takovým způsobem, že by bez nich nemohla plnit své funkce (dále jen „věc s digitálními vlastnostmi“), použijí se ustanovení ohledně odpovědnosti za vady Podniku také na poskytování digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, i když je poskytuje třetí osoba. To neplatí, je-li z obsahu kupní smlouvy i z povahy věci zjevné, že jsou poskytovány samostatně.

1. 3. Podnik odpovídá Kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady. Zejména Podnik odpovídá Kupujícímu, že věc:

a) odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,

b) je vhodná k účelu, pro který ji Kupující požaduje a s nímž Podnik souhlasil, a

c) je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.

1.4. Podnik odpovídá Kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností:

a) je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,

b) věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může Kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná Podnikem nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením, ledaže Podnik prokáže, že si ho nebyl vědom nebo že bylo v době uzavření kupní smlouvy upraveno alespoň srovnatelným způsobem, jakým bylo učiněno, anebo že na rozhodnutí o koupi nemohlo mít vliv,

c) je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může Kupující rozumně očekávat, a

d) věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které Podnik Kupujícímu poskytl před uzavřením kupní smlouvy.

1.5. Ustanovení čl. 1.4 reklamačního řádu se nepoužije v případě, že Podnik Kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost věci liší a Kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.

1. 6. Podnik odpovídá Kupujícímu také za vadu způsobenou nesprávnou montáží nebo instalací, která byla podle kupní smlouvy provedena Podnikem nebo na jeho odpovědnost. To platí i v případě, že byla montáž nebo instalace provedena Kupujícím a vada nastala v důsledku nedostatku v návodu, který k ní poskytl Podnik nebo poskytovatel digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu, jde-li o věc s digitálními vlastnostmi.

1. 7. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou Kupující nemůže věc užívat, v případě, že vadu vytkl oprávněně.

B. Věc s digitálními vlastnostmi

1.8. Je-li předmětem koupě věc s digitálními vlastnostmi, Podnik zabezpečí, že budou Kupujícímu poskytovány ujednané aktualizace digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu. Vedle ujednaných aktualizací Podnik zabezpečí, že budou Kupujícímu poskytovány aktualizace, které jsou nezbytné, aby si věc po převzetí uchovala vlastnosti podle čl. 1.3 a 1.4 tohoto reklamačního řádu, a že bude na jejich dostupnost upozorněn

a) po dobu dvou let, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, a je-li ujednáno poskytování po dobu delší dvou let, po celou tuto dobu,

b) po dobu, po kterou to Kupující může rozumně očekávat, mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytnuty jednorázově; to se posoudí podle druhu a účelu věci, povahy digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a s přihlédnutím k okolnostem při uzavření kupní smlouvy a povaze závazku.

1.9. Ustanovení čl. 1.8 reklamačního řádu neplatí v případě, že Podnik Kupujícího před uzavřením kupní smlouvy zvlášť upozornil, že aktualizace poskytovány nebudou a Kupující s tím při uzavírání kupní smlouvy výslovně souhlasil.

1.10. Neprovedl-li Kupující aktualizaci v přiměřené době, nemá práva z vady, která vznikla pouze v důsledku neprovedené aktualizace. To neplatí v případě, že Kupující nebyl upozorněn na aktualizaci nebo na důsledky jejího neprovedení anebo aktualizaci neprovedl či ji provedl nesprávně v důsledku nedostatku v návodu. Mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu a projeví-li se nebo vyskytne-li se vada v době podle čl. 1.8 reklamačního řádu, má se za to, že jsou digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány vadně.

C. Nároky z vadného plnění

1.11. Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Je-li předmětem koupě věc s digitálními vlastnostmi a mají-li být podle kupní smlouvy digitální obsah nebo služba digitálního obsahu poskytovány soustavně po určitou dobu, může Kupující vytknout vadu, která se na nich vyskytne nebo projeví v době dvou let od převzetí. Má-li být plněno po dobu delší dvou let, má Kupující právo z vady, která se vyskytne nebo projeví v této době. Vytkl-li Kupující Podniku vadu oprávněně, doba pro vytčení vady věci neběží po dobu, po kterou Kupující nemůže věc užívat.

1.12. Má-li věc vadu, může Kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro Kupujícího. Podnik může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.

1.13. Podnik odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytknutí tak, aby tím Kupujícímu nezpůsobil značné obtíže, přičemž se zohlední povaha věci a účel, pro který Kupující věc koupil. K odstranění vady převezme Podnik věc na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž věci, jejíž montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem věci předtím, než se vada projevila, Podnik provede demontáž vadné věci a montáž opravené nebo nové věci anebo uhradí náklady s tím spojené.

1.14. Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od kupní smlouvy, pokud: a) Podnik vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s čl. 1.13 reklamačního řádu, b) se vada projeví opakovaně, c) je vada podstatným porušením kupní smlouvy, nebo d) je z prohlášení Podniku nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro Kupujícího.

1.15. Je-li vada věci nevýznamná, Kupující nemůže odstoupit od kupní smlouvy (ve smyslu čl. 1.14 reklamačního řádu); má se za to, že vada věci není nevýznamná. Odstoupí-li Kupující od kupní smlouvy, Podnik vrátí Kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co mu Kupující prokáže, že věc odeslal.

2. Povinnosti kupujícího

2.1 Při uplatnění práv z odpovědnosti za vady je Kupující povinen:

a) předložit doklad o koupi, případně jiným způsobem nevzbuzujícím pochybnosti prokázat, že zboží bylo zakoupeno u Podniku, a odevzdat reklamované zboží Podniku, pokud se Kupující a Podnik nedohodli jinak;

b) v případě uplatnění práva na výměnu zboží nebo odstoupení od smlouvy odevzdat Podniku zboží včetně veškerého příslušenství, které bylo předmětem koupě; uvedené se neuplatní v případě zboží s digitálním obsahem, které bylo dodáno jinak než na hmotném nosiči. V případě odstoupení od smlouvy, je Kupující povinen vrátit, vše co podle uvedené smlouvy obdržel, tj. v případě, že byl se zakoupeným zbožím poskytnut Podnikem dárek nebo jiné plnění za zvýhodněnou cenu, případně symbolickou cenu, a zákazník odstoupil od kupní smlouvy, je zákazník povinen spolu s vráceným zbožím vrátit i s ním poskytnuté dárky, resp. plnění poskytnuté za zvýhodněnou nebo symbolickou cenu (§ 1727 Občanského zákoníku);

c) poskytnout součinnost nutnou pro vyplnění reklamačního protokolu;

d) V případě reklamace kvalifikovaného prostředku pro vytváření elektronických podpisů je nutné zboží uvést do továrního nastavení.

3. Uplatnění reklamace

3.1 Reklamaci lze uplatnit na adrese Česká pošta, s.p., Postshop ČP, Ortenovo nám. 542/16, 211 11 Praha 7

4. Průběh reklamace

4.1 Podnik vydá Kupujícímu na požádání písemné potvrzení o tom, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace je požadován; dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

4.2 Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a Kupující o tom musí být informován nejpozději do třiceti (30) dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se Podnik s Kupujícím nedohodne na delší lhůtě.

4.3 Po uplynutí této lhůty má Kupující stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Běh lhůty pro vyřízení reklamací je pozastaven v případě, že Podnik neobdržel veškeré podklady potřebné pro vyřízení reklamace (části zboží, jiných podkladů apod.). Podnik je povinen si vyžádat doplnění podkladů od Kupujícího v nejkratší možné době. Lhůta je od tohoto data pozastavena až do dodání vyžádaných podkladů Kupujícím.

4.4. Je-li předmětem závazku poskytnutí digitálního obsahu, včetně digitálního obsahu dodaného na hmotném nosiči, nebo služby digitálního obsahu, musí být reklamace vyřízena v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo služby digitálního obsahu a k účelu, pro nějž je Kupující požadoval.

5. Náhrada nákladů

5.1 V případě oprávněné reklamace má Kupující právo na náhradu prokazatelně vynaložených nutných nákladů spojených s reklamací (zejména poštovného, které uhradil při odeslání reklamovaného zboží). Stejné právo náleží i Kupujícímu pro případ odstoupení od smlouvy z důvodu vady věci. Náklady spojené s přepravou zboží k zákazníkovi po kladném vyřízení reklamace jsou hrazeny Podnikem.

5.2. Neuplatní-li však Kupující právo na náhradu do jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu, soud právo nepřizná, pokud Podnik namítne, že právo na náhradu nebylo uplatněno včas.

6. Mimosoudní řešení sporů

6.1. K mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z uzavřené kupní smlouvy mezi spotřebiteli a Podnikem je příslušná Česká obchodní inspekce (www.coi.cz). V souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line, lze případný spotřebitelský spor vzniklý v souvislosti s plněním poskytovaným na základě smlouvy uzavřené on-line řešit také prostřednictvím k tomu určené evropské on-line platformy pro mimosoudní řešení sporů (ODR platforma) na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr.

7. Závěrečná ustanovení

7.1. Podnik si vyhrazuje právo na změnu tohoto reklamačního řádu, která nabude účinnosti nejdříve dnem uveřejnění aktualizovaného znění reklamačního řádu.

7.2. Tento reklamační řád nabývá účinnosti dne 1. 5. 2025